Zout: daar zit wat in! Zoutkristallengroeiproject 2012

Algemene achtergrondinformatie voor docenten

 

Het Zoutproject – Zout: daar zit wat in!

Het project ‘Zout: daar zit wat in!’ bestaat uit twee onderdelen: de Zoutkristallengroeiwedstrijd en de Zout Express. De Zoutkristallengroeiwedstrijd is een wedstrijd waarbij leerlingen uit groep 7 en 8 thuis of op school een zoutkristal laten groeien. De leerlingen houden online hun vorderingen bij. De wedstrijd wordt afgesloten met een finale op de universiteit in Groningen.

Gelijktijdig met de wedstrijd (september - oktober 2012) rijdt de Zout Express: een rijdend klaslokaal waarin de leerlingen een workshop over zout krijgen. De Zout Express is bedoeld als aanvulling bij de wedstrijd. Wanneer de Zout Express bij u op school komt, ben t u dus verplicht deel te nemen aan de Zoutkristallengroeiwedstrijd.

 

Vaardigheden – kerndoelen basisonderwijs

Zoutkristallen groeien is een experiment dat goed past binnen Natuur en Techniek onderwijs op de basisschool, waarbij de leerling veel vaardigheden traint. Het project past binnen het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’, voornamelijk kerndoelen 42 en 45. Tijdens de eerste fase van het project gaan de leerlingen aan de slag met de voorbereidingen: een ontwerp uitdenken en bouwen, zoutoplossing maken en een geschikte standplaats uitzoeken. De groei van een zoutkristal duurt ongeveer drie weken. Gedurende die weken moeten de leerlingen de groei van hun kristal volgen, waarbij het aankomt op nauwkeurig waarnemen en een onderzoekende houding aannemen; het waterniveau meten bijvoorbeeld, de luchtvochtigheid bepalen of proberen te verklaren waarom het kristal sneller/langzamer/anders groeit dan verwacht etc.. En wanneer de leerlingen in groepjes kristalgroeien: goed samenwerken!

 

Waarnemingen bijhouden in een logboek is verplicht voor deelname aan de wedstrijd en dwingt de leerlingen bovendien om extra goed te kijken omdat ze de bevindingen moeten vastleggen: dat kan schriftelijk en door middel van foto’s of filmpjes.

 

Logboek

De leerlingen houden het logboek online bij als blog (blogboek).U kunt natuurlijk ook zelf een account aanmaken om even te kijken of stuur ons een e-mail voor demo-inloggegevens.


U komt op een profielpagina zoals de wedstrijddeelnemers ook hebben na aanmelding op de site. In het menu “Voor wedstrijddeelnemers” kunt u bij “Lijst van alle zouters” voorbeeldlogboeken bekijken.

 

Samenhang met andere vakken

Het Zoutproject leent zich bij uitstek voor uitstapjes naar andere vakgebieden, zoals geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Zout is namelijk meer dan alleen een grondstof voor de industrie. Zo speelt zout een belangrijke rol in het menselijk en dierlijk lichaam en is er momenteel veel aandacht voor een teveel aan zout in ons voedsel. Maar zout kent ook een rijke geschiedenis; van het conserveren van mummies bij de Egyptenaren, als belangrijk handelsproduct bij de Hanze, tot zoutwinning in Nederland. Het belang van zout is terug te vinden in onze taal in een woord als salaris (zoutrantsoen), maar ook in plaatsnamen zoals Zoutkamp en Salzburg.